Xiaomi: TV OLED di setiap rumah

949

Xiaomi, yang tidak berhenti melepaskan gadget baru setiap hari ke pasar, telah mengambil alih TV UHD. Pembeli telah berkenalan dengan banyak produk. Ini adalah penyelesaian kos rendah dengan matriks TFT, dan TV dengan panel LCD Samsung berdasarkan teknologi QLED. Pengilang ini nampaknya tidak mencukupi, dan jenama China mengumumkan peluncuran Xiaomi OLED TV.

Xiaomi OLED TV di setiap rumah

By the way, ada pendapat bahawa QLED dan OLED adalah satu dan sama. Tidak diketahui siapa yang memperkenalkan idea ini ke dalam fikiran pengguna. Tetapi perbezaan teknologi adalah ketara:

Xiaomi OLED TV di setiap rumah

  • QLED adalah paparan titik kuantum yang menggunakan substrat lampu latar khas. Substrat ini mengawal susunan piksel, memaksa untuk memancarkan warna tertentu.
  • OLED adalah teknologi yang dibina berdasarkan LED piksel. Setiap piksel (persegi) menerima isyarat. Boleh bertukar warna dan mematikan sepenuhnya. Bagi pengguna, ini idealnya berwarna hitam di layar, dan bukan permainan bayangan dengan pelbagai piksel.

Xiaomi: TV OLED - selangkah ke masa depan

Teknologi matriks OLED itu sendiri milik LG. Sudah lama berada di pasaran (tahun 2). Keanehan paparan adalah bahawa ia tidak dirancang untuk penggunaan jangka panjang. Rata-rata - 5-7 tahun. Selepas itu, piksel organik memudar, dan gambar di skrin kehilangan pembiakan warna.

Xiaomi OLED TV di setiap rumah

Secara semula jadi, timbul pertanyaan untuk jenama Xiaomi: proses pembuatan matriks akan sama dengan LG, atau orang Cina menggunakan pengembangan mereka sendiri. Dan juga, memanaskan minat dan harga. Sekiranya "orang Cina" berharga sama seperti "orang Korea", maka adakah gunanya membeli. Lagipun, LG selalu mengeluarkan produk siap yang tidak memerlukan firmware dan penambahbaikan. Dan Xiaomi sentiasa membuang produk mentah ke pasaran, dan kemudian bulanan mengisi pengguna dengan firmware. Dan tidak selalu berjaya.

Xiaomi OLED TV di setiap rumah

Dalam konteks TV OLED, dinyatakan bahawa model pertama akan hadir dengan paparan 65 inci. Sekiranya semuanya berjalan lancar, barisan itu akan muncul di TV 80 dan 100 inci. Saya gembira kerana semua model TV akan mempunyai sokongan HDR10 dan sistem operasi mereka sendiri untuk kawalan yang mudah. Khususnya, pemain media.

Baca juga
Comments
Translate »